رژیم غذایی مدیترانه ای بدون صبحانه انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی

 محققین دانشگاه Linköpingدرسوئد بر اساس مطالعه ی تغذیه ای اخیر خود اعلام کردند خوردن یک وعده ی غذایی در روز برای افراد مبتلا به دیابت بهتر از چند نوبت غذایی کوچک است.

دراین تحقیق تأثیر خوردن غذا بر مقدار قند خون، چربیهای خون و هورمونهای مختلف با مقایسه ی 3 رژیم غذایی با ماکرونوترنیتهای متفاوت در بیماران مبتلا به دیابت نوع  2 با هم مقایسه گردید. این 3 رژیم غذایی عبارت بودند از : رژیم غذایی کم چرب، رژیم غذایی کم کربوهیدرات و یک رژیم غذایی مدیترانه ای .

دانشمندان این سه رژیم را در یک ترتیب تصادفی در 21 بیمار آزمایش کردند. در طی هر آزمایش نمونه های خونی از این افراد در 6 زمان مختلف درطی یک روز جمع  آوری گردید.

رژیم غذایی کم چرب از نظر مواد مغذی ترکیبی با رژیم های غذایی سنتی درکشورهای شمال اروپا مشابه  است، دراین رژیم 55 درصد از انرژی کل از طریق کربوهیدرات ها تأمین می شود.

در رژیم غذایی کم کربوهیدرات میزان کربوهیدرات نسبتاً کم است: حدود  20 درصد از انرژی در این رژیم از طریق خوردن کربوهیدرات ها تأمین می شود و حدود 50 درصد از کل انرژی از مصرف چربیها تأمین می گردد.

 در رژیم مدیترانه ای ترکیب غذایی بصورت زیر بود: برای صبحانه فقط با یک فنجان قهوه بدون شیر یا خامه ((Black coffee  و تمام کالری دریافتی به وعده ی غذایی حجیم نهار مربوط می شود.

 رژیم غذایی مدیترانه ای از نظر میزان انرژی حد واسط رژیم  غذایی کم چرب وکم کربوهیدرات است و انرژی آن بیشتر از کربوهیدرات ها تأمین می شود و منابع چربی آن اساساً  زیتون و ماهی های چرب هستند.

دکتر Hans Guldbrandمی گوید: ما دریافتیم که رژیم غذایی کم کربوهیدرات سبب افزایش مقدار گلوکز خون بیش از رژیم  غذایی کم چرب می شود مقدار تری گلیسرید نیز درمقایسه با رژیم کم چرب اندکی بالاتر می رود.

 پرفسور Nystromمی گوید: موضوع جالب توجه این است که رژیم مدیترانه ای بدون صبحانه با یک نهار حجیم همراه با شراب (150 میلی لیتر زنان، 200 میلی لیتر مردان)سبب بالاتر بردن  مقدار قندخون نسبت به وعده ی نهار رژیم کم چرب نمی شود، علیرغم اینکه نهاربه عنوان تنها وعده ی غذایی این رژیم بسیار حجیم است.

پرفسور Nystromمی افزاید: نتایج نشان می دهد که خوردن  یک  وعده ی غذایی حجیم بهتر از چندین وعده ی غذای کوچک برای افراد دیابتی است. بارها  به رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یک رژیم غذایی بسیار مفید اشاره شده است اما این نکته همیشه از قلم افتاده است که در رژیم غذایی مدیترانه ای صبحانه شامل یک قهوه ی ساده می باشد و خبری از سایر مواد غذایی در وعده ی صبحانه نیست.

دکتر Nystromخاطر نشان می کند که این نتایج توجه ما را به ترکیب مواد غذایی و ترتیب وعده های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت جلب کرده است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131128103839.htm

مترجم: ماندانا فرخی نیا

از طرف مترجم: نوشیدن مواد الکلی در دین اسلام حرام است و  اشاره به نوشیدن شراب تنها بدلیل مطابقت متن با اصل مقاله بازگو شده است.